Sporing av forsendelser

You are here:
< All Topics

Enhver ordre som sendes fra vårt lager skal i utgangspunktet få generert en sporing hos den respektive transportøren som ordren blir sendt med, og denne kan brukes av oss, våre kunder og deres kunder igjen ved behov for å se hvor en forsendelse befinner seg. Unntaket kan være dersom ordren har “generic label” som fraktalternativ under “Shipments”, og i så fall må man undersøke i Webshipper om det finnes sporing der (se avsnitt nederst i artikkelen).

Finne sporing via Shiphero

Søk opp ordrenummer for forsendelsen du ønsker å spore, evt. navn på kunden (for-/etternavn), gatenavn, kontaktinformasjon eller annen informasjon på ordren i Shiphero. Klikk deg inn på ordren det gjelder.
Bla deg ned til “Shipments” på høyre side i ordren, hvor det skal ligge et eller flere (dersom ordre er sendt som flere kolli/re-shippet) sporingsnummer som direktelink. Klikk deg videre inn på sporingsnummeret eller kopier og lim inn i transportørens sporingstjeneste, så vil du få opp informasjon om sporing for denne forsendingen.

Finne ordre i Shiphero ved hjelp av sporingsnummer

Dersom man ikke har ordrenummer, men har sporingsnummer, kan man også søke på sporingsnummeret (kollinummer) i Shiphero under “Shipments”.

Under “filters” kan du velge hvilken periode du ønsker å filtrere på, og her kan det være greit å legge inn f.eks. “in the last 3 months” under Created Date, etterfulgt av “Apply” helt nederst i nedtrekksmenyen. Lim inn sporingsnummeret i søkefeltet, så vil du få treff på ordre med tilsvarende sporingsnummer for forsendelsen.

Finne sporing i Webshipper

Dersom du ikke finner noen sporing for ordren er det også mulig å finne dette i Webshipper. Logg deg inn i Webshipper, “impersonate” den respektive kunden som ordren gjelder for, trykk på «Shipments» i menyen til venstre og søk opp ordrenummeret i søkefeltet. Videre finner du en «tracking»-knapp til høyre for ordren. Trykk på denne, så vil du finne samme sporing som vanligvis ligger i Shiphero.

Finnes ikke sporing

Kort fortalt kan det være flere årsaker til at det ikke eksisterer sporing for en ordre, og den enkleste måten å finne ut av dette på er å kontakte lageret direkte for å undersøke.

Dersom det ikke finnes sporing for ordren, verken i Shiphero eller Webshipper, bør man kontakte kontaktperson på det respektive lageret ordren er sendt fra. Det kan være en grunn til at det ikke finnes sporing på ordren, f.eks. at ordren har blitt lagt til side i påvente av noe (eks. korrigert leveringsadresse for ordren). Det kan også hende at ordren ikke skal sendes med transportør, men hentes av kunde på det respektive lageret.

Forsendelse ikke registrert mottatt hos transportør

Det hender at det i transportørens sporingstjeneste står at de ikke har mottatt en forsendelse fra oss, til tross for at det skal være overlevert fra vårt lager til transportør (iht. informasjon i Shiphero). Ofte skyldes dette forsinkelser hos transportør, som gjør at sporingen ikke er oppdatert, men det kan i sjeldne tilfeller være at ordren ligger igjen på lageret vårt av ulike grunner – og ikke er sendt. I slike tilfeller kan man sjekke med det respektive lageret om det ligger igjen noe på lageret.

Dersom det ikke ligger igjen noen ordre på lageret, og det står i transportørens sporingstjeneste at de ikke har mottatt forsendelsen, henger dette ofte sammen med forsinkelser fra transportør sin side. Dersom en forsendelse ikke har fått oppdatert sporing innen 4 uker fra ordren ble overlevert transportør er standard prosedyre at vi kontakter transportøren for å melde pakken som tapt. I slike tilfeller vil transportør kunne etterlyse pakken i sin verdikjede, og sørge for at det blir sendt i retur til oss når/om det dukker opp, og det vil da være trygt å re-shippe ordren om kunden ønsker dette – så slipper mottaker evt. å få dobbelt opp av samme ordre.

Previous Purchase order / innkjøpsordre
Table of Contents