Boarde en kunde i Quickship

You are here:
< All Topics

Etter enighet om pakke og mottatt info pr. mail/telefon, er vi klare til å boarde kundene i backend.webshipper.io.

Login: Quickshipnorge@gmail.com

PW: AS12867as

Logg inn, klikk på Customers på høyre side, og klikk «New Customer» oppe til høyre.

Her er det en del felter du skal fylle inn, i kundenavn fyller du inn nettbutikkens navn, inkludert suffiks, eks: Ringman.no, Lettbutikk.no.

Fyll så inn resten av feltene, VAT no=orgnr. EAN kan stå tomt, Timezone skal stå som Europe Copenhagen, login method skal være password, Plan skal være Quickship(Uansett om det er lager eller quickshipkunde), Currency skal alltid være DKK. Sett Service status til Running, og onboarding status til Onboarding.

For første bruker som opprettes settes navn til kundens navn, telefonnummer til kundens nummer MEN e-post settes til Teknisk@lettbutikk.no, dette for at vi kan konfigurere før kunden gjør noe. Når dette er gjort, klikk «create customer». Når disse stegene er utført, logg inn i teknisk@lettbutikk og sett passord AS12867as på brukeren du har opprettet.

Når alle disse stegene er utført, kan vi gå inn og begynne og konfigurere en quickshipbruker.  Begynn med å klikke inn på kunden fra kundelisten, og velg «impersonate» oppe til høyre. Det er noen steg du så skal gjøre for å sette kunden klar til integrering:

Sette opp transportører

Klikk innstillinger i menyen på venstre side, og velg transportører/carriers. Klikk Opprett transportør/carrier oppe til høyre, og velg riktig. Bring servicepakke, hjemlevering og bedriftspakke benytter første Bring-valg som bare heter Bring, For Pakke i Postkassen benytter du Bring Mailbox.

Når du har valgt transportør setter du inn

Bring

username: kk@lettbutikk.no

API key: Finnes på mybring

Account no: Finnes på mybring

OBS: For Brings standardprodukter servicepakke, hjemlevering og bedriftspakke benyttes HELE kundenummer inkludert «Parcels norway», mens på Bring mailbox benyttes kun 11-sifret kundenr.

DHL

Username: webshipperno

Password:

Export account no:

Import account no:

Default currency: NOK

Sender country: NO

For Helthjem, se egen rutinebeskrivelse.

Før vi kan begynne integrasjonen må også lokasjoner på kunden oppdateres, dette gjelder både Quickshipkunder og lagerkunder. Klikk innstillinger i menyen på venstre side, og velg lokasjoner/locations. Her vil du få opp 4 forskjellige. På alle disse 4 skal du gå inn og sette e-post til kundens egen e-post, og telefonnummer til kundens telefonnr. Når dette er gjort kan integrasjonen påbegynnes, se egen rutinebeskrivelse.

Når integrasjonen er gjort, må vi sette opp fraktvalg på kunden. Dette gjøres ved å klikke innstillinger på høyre side, velge ordresystemer, og klikke på det ordresystemet som er lagt inn ifbm. Integrasjon. For Quickshipkunder vil dette være shopify/woocommerce etc, for lagerkunder vil det være Shiphero.

Klikk på «opprett forsendelsesmetode/Create shipping rate» oppe til høyre, og fyll inn info. Se excel-arket Oppsett QS Frakt for navn og forsendelsesmetode på de forskjellige. Merk at disse alltid skal ha samme navn.

Når du setter opp Bring er det eneste du behøver å fylle ut produktnavn, transportør og hvilket produkt dette er, sammen med at du setter Norway som land under. Du skal legge til 35000g i feltet «Weight to» nederst. Denne står ferdig utfylt på 20000g, endre bare til 35000.

Når du skal sette opp DHL utland, må du passe på å huke av «dutiable shipment/tollpliktig forsendelse», samt «Paperless trade» og «Duties and taxes paid». Da får du opp noen serviceparametre hvor  du skal fylle inn en generell beskrivelse av hva slags varer kunden vår selger, og velge DDP i payment info. Du skal så fylle inn alle land i listen under, det gjør du ved å klikke på «alle» i nedtrekkslisten i den venstre kolonnen, og klikke +. Da blir alle land lagt til. Fjern norge i listen til venstre ved å søke opp, og huke vekk norge. Klikk Create shipping rate. Når dette er gjort er kunden satt opp, og vi er klare til å prosessere ordre. Første gang ordre begynner å komme inn i Quickship må i velge et standard fraktvalg, og matche med forsendelsen.

Previous Behandling av E2-kunder
Next Bring Henteavtale – fremgangsmåte
Table of Contents